آموزش سخت افزار

آموزش سخت افزار کامپیوتر و موبایل و...

آموزش سخت افزار

آموزش سخت افزار کامپیوتر و موبایل و...

صفحه نمایش OLED

OLED مخفف کلمات Organic Light  Emitting Diode به معنای دیود نوری از جنس مواد آلی (ارگانیکی) می باشد. OLED نوعی صفحه نمایش یا مانیتور است که از دو الکترود و یک لایه نازک با پایه کربن تشکیل شده است.

این لایه نازک کربنی بین دو الکترود قرار می گیرد یکی از الکترودها که کاتد است از جنس فلز است و الکترود دیگر یا آند از جنس یک ماده شفاف مانند شیشه است.لایه نازک پایه کربن از یک روزنه تزریق، یک لایه روزنه انتقال، یک لایه انتشار و یک لایه انتقال الکترون تشکیل شده است.

اساس کار این نوع صفحه نمایش یا مانیتور به این شرح است زمانیکه ولتاژ به یک سلول OLED اعمال می شود ارتباط آند و کاتد یا همان الکترودها از طریق لایه انتشار برقرار می شود. این جریان الکترونها از این لایه سبب تابش نور در آنها می شود. همانطور که توجه دارید برخلاف مانیتورهای LCD که در پشت لایه کریستال مایع احتیاج به یک یا چند لامپ وجود دارد در مانیتورهای OLED خود مانیتور یا صفحه نمایش نور لازم را تولید می کند.

فناوری صفحه نمایش OLED در اوایل سال 1980 بوسیله ایستمن کوداک اختراع شد. امروزه این فناوری در حال جایگزین شدن به جای فناوری LCD در تجهیزاتی مانند PDA ها و تلفن های موبایل است چون این نوع صفحه نمایش شفافتر، نازک تر و سریعتر است و نور بیشتری نسبت به مانیتورهای LCD تولید می کند و در عین حال مصرف برق آن هم پایین تر است به علاوه تولید انبوه آن ارزانتر  تمام می شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
هادی پنج‌شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 00:01

از پشتکارت خوشم آمد
ادامه بده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد